Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg

torsdag, maj 17, 2012

Less is more



(Bild Le parfait)


Längtar efter sommar och rabarberpaj. En enkel smulpaj är bland det bästa som finns. 

måndag, mars 26, 2012

Godbitar

Då går jag in i vecka 3 av 4 med kvällar. Längtar verkligen tills nästa vecka är förbi.


Igår åt vi BBQkyckling och stekt potatis. Det är den här lilla rackaren nedanför som gör många middagar godare. Vi har använt den på kyckling i ugnen och i köttfärssåsen vilket är så gott.



Vi har också kört Desperate Housewives-maraton denna helgen. Till de två sista avsnitten igår testade vi två nya smaker från Ben and Jerry's. The Vermonster var godast men ingen slår min favorit Caramel chew chew.

fredag, februari 24, 2012

Pannkakor



Jag älskar pannkakor. När jag fortfarande bodde hemma gjorde jag det inte lika mycket. I förrgår när S jobbade ställde jag mig faktiskt och stekte ett gäng. Precis lagom många för att få över till jobbet i två dagar.

torsdag, december 22, 2011

Frisk fläkt



S gjorde en perfekt dessert igår. Söt, god och frisk. Clementin med lite ingefärasaft (eller nåt) i. Den blir inte så tung som många efterrätter blir efter en mäktig middag. Ett litet nyårstips kanske.

tisdag, december 20, 2011

Choklad i jultider

(Bild Gant)

Vi glömde köpa O'boy när vi handlade sist. Måste komma ihåg. För jag vill testa varm choklad med en polkagrisstång i och vispad grädde. Mm. Ja, det måste jag komma ihåg.

tisdag, december 13, 2011

Mjukis

(Bild Santa maria)

Igår bakade jag Santa marias mjuka pepparkaka. Den är ännu en av mina måsten runt jul.

Tyvärr så hade jag inte bakpulver hemma efter min utrensning så den blev lite kompakt men det gör inget för smaken var där. Mm, så gott det var.


Nu ska jag bara baka något med de två påsar saffran som ligger och väntar.

tisdag, juni 21, 2011

Bakat

Älskar doften av nybakat.

torsdag, april 28, 2011

Underbara värme

Det har varit en lagom händelserik sista lediga dag. Vi har sett Love and other drugs. Jag har också påbörjat garderobsrensningen vilket känns väldigt lättande.

Nu har jag ätit wok till middag efter att ha varit ute och gått i 1½ timme. Längs stranden i dag också men vi gick hela strandpromenaden vilket blir ganska långt.
(Bild Pickipicki)

Dessutom har S bakat Radiokaka som vi snart ska mumsa i oss.

lördag, april 02, 2011

Like Bounty


I torsdags bakade jag, vad som visade sig bli, mycket goda kokosbitar. Kom äntligen till skott efter att ha funderat på det en längre tid. De blev jättegoda och smakar ungefär som Bounty. Mums.

Du behöver

50 g smör

1 dl socker

2 dl vispgrädde

200 g kokosflingor

Glasyr

200 g ljus choklad

25 g kokosfett

Blanda smör, sockor och grädde i en kastrull och koka i 5 minuter * tillsätt kokosflingorna * häll ut smeten på ett bakplåtspapper och låt stå kallt * skär upp i små bitar * smält chokladen och kokosfettet över vattenbad * doppa kokosbitarna i chokladen och låt dem stelna på ett nytt bakplåtspapper.

onsdag, mars 09, 2011

Sugen på


(Bild Google)

Kom att tänka på att jag inte ätit spettekaka på jättelänge. Nu blev jag lite sugen på det. Vi fick det alltid hos farmor och farfar förr på kalas men nu var det ett tag sen.

Kom också att tänka på ett tillfälle jag vill bjuda på spettekaka.

tisdag, december 21, 2010

Gula katter


Lussekatter bakade vi förra veckan och de är redan uppätna. Hade varit perfekt idag att bjuda på.

onsdag, november 24, 2010

Rosiga kinder

Riktigt isande kallt utanför idag. Det var trevligt med sällskapet men inte behagligt alls att gå på stan. Det blev heller inget köp för min del utan provade endast en kavaj på H&M.

Nu har vi ätit middag, en hemmavariant av Club sandwich som var väldigt enkel och snabb. Vi fäljde inte receptet helt och S gjorde till och med sin egen curryddressing.
I väntan på Grey's så ska jag måla naglarna och fixa tvätten.

måndag, november 01, 2010

Gott


I denna påsen ligger resterna av den bästa chokladkakan jag någonsin ätit. My god. Fråga mig inte hur S har gjort men jag vet att några av ingredienserna är grädde, mörk choklad och riktigt vaniljstång.

tisdag, oktober 12, 2010

Idag


Muffinsen jag gjorde tidigare idag gjordes efter det här receptet.

Det är skönt att få ladda om ibland med vänner. Det behövs.

fredag, oktober 01, 2010

Clafoutis


Till dessert här ikväll har vi ätit en god fruktkaka.
S älskar matprogrammet Spise med price och igår gjorde de en kaka som han bara var tvungen att testa. Receptet han följde är på danska men det ska nog inte vara några problem att hitta ett på svenska.

Kakan var väldigt god och vi hade i jordgubbar, hallon och blåbär istället för körsbär. Man tar vad man har helt enkelt.

måndag, september 13, 2010

Bakat


I helgen bakade jag en enkel äppelkaka efter att varit sugen på det i några dagar.

onsdag, september 01, 2010

Bakat


Gjorde en enkel äppelkaka i helgen. Har varit sugen på det i ett par dagar.

söndag, juni 27, 2010

Sommarbär


Eftersom vi inte köpte några jordgubbar till midsommar har S fått för sig att det ska kompenseras nu. Så både igår och idag har vi ätit jordgubbsdesserter.

Igår blev det chokladdoppade jordgubbar och idag jordgubbar med grädde och glass toppade med lite choklad. Så gott. Vill nu ha gubbar varje dag.

fredag, juni 11, 2010

Fredag = tvserier & kladdkaka


Äter kladdkaka och tittar på The City. Kolla in Tvshack, där man finns alla tvserier och massa filmer direkt streamade till din dator.

Kladdkakan har jag bakat efter det här receptet. Andra gången den här veckan.

söndag, juni 06, 2010

Tårta


Igår när vi hade gäster stod jag för desserten.
Fuskade och köpte färdiga chokladbottnar för det stod det i receptet att man kunde. Jag är lite emot att köpa färdiga tårtbottnar men de smakade gott så det blev bra. För ca 8 bitar behöver man...

21/2 dl grädde
2 dl riven mandelmassa
1 liter jordgubbar
1 pkt chokladtårtbotten
Citronmeliss
Rivet skal från 1 citron

*Dela jordgubbarna*vispa grädden löst*blanda i mandelmassan*varva bottnar, mandelgrädden och jordgubbar*garnera med citronmeliss och citronskal.